Contact

Tags: SEO | WordPress

Tien tips voor een goede website

Wat je ook wil verkopen, wat je wil vermarkten een product of een dienst en wie je doelgroep ook is, een goede website scoort altijd hoog op de volgende tien tips:

  1. Ontwerp en structuur

    Een website is vaak de eerste of misschien zelfs de enige plek waarop klanten kennis maken met je bedrijf. Het is dus meer dan een visitekaartje. Een website moet aantrekkelijk ogen, passen binnen je huisstijl en meegaan met de tijd. Bij het ontwerp van een website worden kleurgebruik, lettertypes en afbeeldingen nauwkeurig op elkaar afgestemd. Maar kijk ook goed naar de structuur, want het is van groot belang om de website in te richten volgens een structuur die het doel van de website ondersteunt. Een goed ontwerp en passende structuur heeft een een positief effect op veel hieronder genoemde punten zoals gebruiksvriendelijkheid, snelheid en gebruikerservaring en onderscheidt zich van websites met een verzameling van willekeurige pagina’s

  2. Content

    Of je website een shop is, een community of voorziet in informatie. De content moet altijd actueel en relevant zijn. Wanneer je laatste bericht een half jaar oud is, een link naar een pagina niet meer werkt of een telefoonnummer niet meer klopt schept dit bij bezoekers niet veel vertrouwen in je business.Niet alleen is dit voor bezoekers van belang, ook zoekmachines controleren of je website regelmatig wordt bijgewerkt. Is dit niet het geval dan zul je lager eindigen in de zoekresultaten en daarbij komen we op het volgende tip:

  3. Vindbaarheid (SEO, AdWords)

    Omdat meer dan de helft van de internetgebruikers een zoekmachine gebruikt om bedrijfsgegevens of websites te vinden is het van groot belang om vaker en hoger in de zoekresultaten te verschijnen dan de concurrent. Van alle zoekmachines is Google veruit het populairst en jouw Google ranking bepaalt hoe hoog je verschijnt. Om een hogere ranking te krijgen is er SEO (Search Engine Optimization / Zoekmachine optimalisatie). Grotendeels komt het neer op actuele, relevante content die volgens bepaalde technische afspraken weergegeven wordt.
    Factoren die ook een grote rol spelen zijn o.a. locatie, responsiveness, backlinks, snelheid, enz.

    Lees meer over SEO

    Een andere manier om hoog in zoekresultaten te verschijnen is SEA (Search Engine Advertising) oftewel: adverteren. Google noemt dit AdWords.

  4. CMS

    Om de content van je website zelf te kunnen beheren heb je een CMS (Content Management System) nodig. Elk CMS heeft zijn eigen voordelen. Denk hierbij aan gebruiksvriendelijkheid, flexibiliteit en ondersteuning. Wij bieden websites vaak aan met het veel gebruikte CMS WordPress. Voor webapplicaties en maatwerk hebben we ook andere mooie oplossingen.

  5. Usability

    Usability, of gebruiksvriendelijkheid is een breed begrip. Maar het het is een combinatie van factoren die ervoor zorgt dat je website makkelijk te gebruiken is. Een website met een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid zorgt voor een intuïtieve, overzichtelijke en doelgerichte ervaring.

  6. User Experience (UX)

    In het verlengde van usability ligt user experience, oftewel gebruikerservaring. Een goede gebruikerservaring geeft de bezoeker een goed gevoel en leidt tot meer terugkerende bezoekers, meer verkopen en meer conversie.

    Het is hierbij belangrijk goed naar je doelgroep te kijken. Je kan je website bijvoorbeeld personaliseren (wanneer je met accounts werkt) en de bediening aantrekkelijker te maken met subtiele transities, animaties en duidelijke feedback.

  7. Snelheid

    Hoe snel je website laadt heb je niet altijd in de hand.  Een van onze tips die snel over het hoofd wordt gezien. Als je bezoeker een trage computer of trage verbinding heeft doe je daar niks aan. Maar waar je wel invloed op hebt is hoeveel data een pagina laadt. Worden er veel grote afbeeldingen geladen dan wordt je website trager. Heb je in een korte tijd veel bezoekers? Dan kan je website heel traag of zelfs onbereikbaar zijn. Ga in dit geval in gesprek met je hostingprovider. De laadtijd van je website heeft grote invloed op de gebruikerservaring, maar ook op de vindbaarheid! Google baseert jouw ranking voor een deel op de snelheid van je website.

    Lees meer over deze tip op: https://developers.google.com/speed/?hl=nl

  8. Contact

    Wat voor website je ook hebt, als een bezoeker de mogelijkheid heeft contact met je op te nemen schept dit vertrouwen. Een contactpagina is daarom een absolute must. Maar het is ook aan te raden beknopte contactgegevens op elke pagina (bijvoorbeeld in de footer) te tonen. Zo maak je de drempel om te bellen of langs te komen zo laag mogelijk.

  9. Responsive

    Een goede website is ook leesbaarheid op kleinere schermen. De tijd van mobiele websites is voorbij. Schermen zijn er tegenwoordig in zoveel soorten en maten dat je ervoor moet zorgen dat je content altijd meeschaalt en relevante onderdelen als eerste toont. Google toont responsive websites hoger in de zoekresultaten wanneer er gezocht wordt op een apparaat met kleiner scherm.

  10. Veiligheid

    Als je persoonsgegevens verwerkt is het van zeer groot belang dat je website veilig is. Denk hierbij aan contactformulieren, inlogaccounts, webshops. Er zijn verschillende manieren om de veiligheid van je website te verhogen. Bijvoorbeeld een beveiligde verbinding (SSL / HTTPS), het gebruik van sterke wachtwoorden en regelmatige (beveligings)updates van de code en de webserver.

En als bonus tip: Hosting (snel, betrouwbaarheid, veilig)

Hoe goed je website ook is, als hij “uit de lucht” is heeft niemand daar wat aan. Zoek daarom altijd betrouwbare hosting. Het is natuurlijk geen ramp als je website met postzegelverzameling een paar dagen per jaar offline is. Maar als je business afhankelijk is van je website kost elk uur dat je website niet bereikbaar is geld.

Ga met je hostingpartij om de tafel zitten en bespreek zaken als bezoekersaantallen, dataverkeer, schaalbaarheid, backups, support en veiligheid.

Ben je nieuwsgierig geworden?

Heb je een vraag, een plan, of een probleem? Laten we het er eens over hebben!
Neem gerust contact met ons op voor een gesprek, een offerte of een kop koffie!

Bel: +31 (0)10 425 58 54 of maak gebruik van onderstaand formulier.