Contact

Online magazine: Strijdkreet

Een 130 jaar oud magazine in een online jas.

Strijdkreet is het magazine van het Leger des Heils. Met inmiddels jaargang 130 behoort het tot de oudste bladen van Nederland.

Maar de tijden veranderen, en ook het Leger des Heils merkt dat er steeds minder van papier gelezen wordt. Om relevant en urgent te blijven, is de stap gemaakt om afscheid te nemen van de gedrukte versie en over te gaan naar een online magazine variant.

Bekijk de website

Aanpak

Wat is een online magazine?

En wat maakt het verschil ten opzichte van nieuws websites, blogs, etc? Uiteraard is dit de schrijfwijze en fotografie, maar uit onze eerdere ervaringen met het ontwikkelen van het online magazine aggregatie-platform eLinea, zeker ook de leesbeleving.

Voor het online magazine Strijdkreet leek het ons goed om afhankelijk van het type artikel verschillende opmaak templates aan te bieden. Elke template biedt weer handvatten om de content te kunnen plaatsen. Hierbij was het voor ons ook essentieel dat de redacteuren zich enkel bezig hoefden te houden met de inhoud en niet met de opmaak.

Kern van een papieren tijdschrift is onder andere dat je snel geteased wordt om bepaalde artikelen te lezen en dat je continu verleid wordt om verder te lezen tijdens het bladeren door een magazine. Binnen de strijdkreet gebeurt dit op het moment je vanaf de homepage, in een dossier of via een thema artikelen leest. In artikelen wordt weer verwezen naar relevante andere artikelen en elk artikel wordt opgevolgd door een nieuw artikel.

Online leesgedrag verschilt uiteraard ook ten opzichte van het klassieke papieren leesgedrag. In de eerste plaats omdat de instappunten talrijk zijn. Wanneer lezers afkomstig zijn vanaf bijvoorbeeld een zoekmachine, of een social media share, beginnen ze op een specifiek artikel. En is behoefte om “browsend” te lezen veel kleiner. Daarvoor in de plaats wordt de lezer geprikkeld met enkele previews van relevante artikelen.

Resultaat

Het toch sterk “vergrijsde blad” de strijdkreet heeft door deze aanpak een boost gekregen en weet een nieuw, jonger publiek aan te spreken dat regelmatig terugkeert.

Met de Facebook Instant Article koppeling wordt dit bereik ook nog eens vergroot doordat een selectie aan artikelen integraal onder de aandacht gebracht wordt bij de 60.000+ facebookvolgers.

De redactie zelf heeft beter inzicht gekregen hoe verhalen gelezen en gedeeld worden. Deze kennis gebruiken ze bij het schrijven van nieuwe artikelen die ze nu niet meer eens per maand maar dagelijks gepubliceerd kunnen worden.

Ben je nieuwsgierig geworden?

Heb je een vraag, een plan, of een probleem? Laten we het er eens over hebben!
Neem gerust contact met ons op voor een gesprek, een offerte of een kop koffie!

Bel: +31 (0)10 425 58 54 of maak gebruik van onderstaand formulier.