Voor het laten maken van een nieuwe website is het goed om je voor te bereiden. Er is veel aanbod, veel kwaliteit- en prijsverschil. Onderstaand 10 tips voor het aanvragen van een offerte.
Bedenk goed wat je met je website wil bereiken, hoe je dat wil bereiken en welke middelen je denkt nodig te hebben. Schrijf dit op en stuur het met je offerte aanvraag mee, want met enkel de vraag “Ik wil een simpele website laten maken” is de kans op een teleurstelling groot.
Heb je ervaring, of ben je een expert dan kan je overwegen een gespecificeerd Request for Proposal (RfP) op te sturen. Hierin moet je dan wel echt alles gespecificeerd hebben, anders loop je grote kans op meerwerk ten opzichte van de geleverde prijsopgave.
Maak gebruik van de kennis van een ontwikkelaar, hoe goed jij je klanten ook kent, hoe gedegen je RfP ook is, een goede ontwikkelaar heeft veel ervaring en kennis. Maak daar gebruik van.
Het volgende punt vloeit hier direct uit voort. Kies één of enkele partijen waarbij je een goed gevoel hebt. Ga op gesprek en laat hen dan pas de offerte maken. Ik weet zeker dat de offerte en het eindresultaat beter zullen zijn.
Er zit veel kwaliteitsverschil in websites. Dat is voor een leek, en zelfs voor een specialist, soms moeilijk te zien. Dit kwaliteitsverschil zit hem in verschillende zaken als de strategie achter de site, de user experience, maar zeker ook de geschreven code die veel invloed heeft op veiligheid, laadtijd, onderhoudbaarheid, enz.
Veel -goedkope- (WordPress) ontwikkelaars maken gebruik van gekochte templates, en gratis beschikbare plugins. Dit kan heel goed werken, maar de kans is groot dat de vormgeving of functionaliteit net niet jouw doelgroep aanspreekt, of dat ze je site traag maken.
Klik daarom altijd door eens door een aantal referentieprojecten. Zijn de sites snel en denk jij dat de ze werken voor wie ze bedoeld zijn?
Een website laat je meestal niet voor één dag ontwikkelen. Is de door jou uitgekozen ontwikkelaar in staat is om de website te blijven onderhouden, door te ontwikkelen of te handelen wanneer er acute problemen ontstaan?
Een site die niet door bezoekers wordt gevonden is nutteloos. Hoewel een ontwikkelaar nooit harde garanties kan geven over de positie waar je in Google terecht komt, is het toch slim om er in de offerteaanvraag over beginnen.
Een goede ontwikkelaar kan daar technisch rekening mee houden. Ze zullen je advies geven hoe de website in te richten en je de juiste richting op sturen met het schrijven van je teksten.
Garandeert een ontwikkelaar dat je op de eerste plek komt in Google? Dan kom ik graag met hem in contact.
Een website kost geld. Jouw budget bepaalt voor een groot deel wat je wel en niet kan verwachten. Stel een reëel budget op voor hetgeen je wil, en schroom niet dit aan te ontwikkelaar te communiceren.
Het tijdsaspect voor het ontwikkelen van een website heeft verschillende kanten en is verschillend voor de grootte / type website. Hou in ieder geval rekening met de volgende factoren en consequenties in je aanvraag.
Naast de functionele eisen voor een website is het goed om ook zelf een idee te hebben over wat de look en feel van je website zou kunnen zijn. Dit gaat niet om de details (“groene ronde hoekjes en dat soort knopjes”) maar om het globale beeld.
Hoe wil je je doelgroep aanspreken? Bespreek dit met je ontwikkelaar in het o zo belangrijke eerste gesprek.
Het is iets wat vreemd genoeg nog niet zo vaak gebeurt, maar ik denk dat bij veel projecten een vorm van “aankoop-makelaar” voor het aanvragen van een offerte ontzettend kan helpen. Zeker als het gaat op het ontwikkelen van Corporate websites en webapplicaties. Tevens kan deze “aankoop-makelaar” je ook verder begeleiden bij het verdere ontwikkeltraject
Heb je een vraag, een plan, of een probleem? Laten we het er eens over hebben!
Neem gerust contact met ons op voor een gesprek, een offerte of een kop koffie!
Bel: +31 (0)10 425 58 54 of maak gebruik van onderstaand formulier.