Contact

10 tips voor het succesvol herlanceren van je website

Er komt een moment dat je constateert dat je (bedrijfs)website verouderd is.
De website oogt ineens achterhaald, wordt niet meer gevonden, of hij is nog niet mobiel geschikt.

Zie je tegen een herlancering of herontwerp op? Deze 10 tips maken de taak niet alleen eenvoudig en overzichtelijk, maar helpen je de herlancering ook tot een succes te maken.

1: Statistieken

Begin met hetgeen je nu weet. Start niet vanaf scratch met het herontwerp, maar probeer lessen te leren uit wat je nu hebt. Bekijk je bezoekersstatistieken. Maak jezelf vertrouwd met pageviews, bounce-percentage, gemiddelde tijd op de website, conversies etc. Wat is er goed aan de huidige site en waar valt er winst te behalen? De huidige statistieken kunnen vervolgens ook als referentiewaarde voor A-B test dienen in de nieuwe herontworpen website.

2: SEO concurrentieanalyse

Waarschijnlijk is ook jouw omzet deels afhankelijk van nieuwe klanten die je vinden op internet. Daar waar je enkele jaren geleden nog weg kwam met een technisch goede website en enkele verwijzingen vanaf bijvoorbeeld startpagina.nl, is tegenwoordig SEO (Search Engine Optimisation) en SEA (Search Engine Advertising) een must.

Een goed startpunt is het uitvoeren van een concurrentieanalyse. Op welke keywords worden zij gevonden en waar is er in local search nog ruimte. En daaruit voortvloeiend de vraag waarop je het beste kunt adverteren.

3: Vastleggen (nieuwe) doelen

Op het moment dat je inzicht hebt in de huidige performance van je website, de performance van je concurrenten kan je bepalen welk doel je wil bereiken met de herlancering.
Gaat het enkel om meer verkeer of wil je bijvoorbeeld meer bezoekers omzetten in klanten? Wat je doelen ook zijn, leg ze vast en gebruik deze als onderlegger voor het herontwerp.

4: SEO

Sinds de lancering van je huidige website zijn er vele nieuwe websites bijgekomen. En allen vragen om dezelfde aandacht van de bezoeker. Er zijn heel veel factoren die bepalen hoe jouw website gerankt wordt in zoekmachines, maar keywords blijven de kern.

Schrijf daarom unieke tekst op je website met daarin de keywords (idealiter één keyword per tekst) waarop je gevonden wil worden. Hoe ingewikkeld SEO ook kan klinken, uiteindelijk wordt je enkel gevonden op hetgeen ook daadwerkelijk op je website staat.

5: Mobile first of responsive design

Uit de statistieken die je eerder hebt geanalyseerd blijkt met welke apparaten bezoekers je website het meest bezoeken. Komt het grootste gedeelte van je bezoekers via mobiel dan is het aan te raden om je ontwerp via het Mobile First principe te laten ontwerpen. Is dit niet het geval laat dan hoe dan ook een responsive design maken. De mobielvriendelijkheid van je nieuwe website is tegenwoordig niet alleen een belangrijke ranking factor voor Google, maar ook een belangrijk voor de user experience van je klant.

6: SSL

Zorg dan je website voorzien wordt van een SSL certificaat. Het straalt vertrouwen uit naar de bezoeker, voorkomt datadiefstal bij bijvoorbeeld het versturen van formulieren en geeft je een betere ranking factor.

7: Vernieuw inhoud

Het herlanceren van je website is een uitstekend moment om kritisch te kijken naar je content. Welke teksten kunnen SEO-gewijs worden verbeterd, waar converteert een tekst goed en vooral: waar niet.
Los eventuele problemen op, zoals verbroken links of te kleine plaatjes. Bedenk welke oude teksten nog relevant zijn en hoe je die weer onder de aandacht van bezoekers en zoekmachines kan brengen.

8: Redirects

Een nieuwe website of herontwerp van je bestaande website heeft altijd gevolg op de URL-structuur van de webpagina’s. Om te voorkomen dat je direct wegzakt in de zoekresultaten moet je voor alle aangepaste URL’s een redirect aanmaken.

9: Snelheid en browsertest

Elke nieuwe, of herontworpen website moet je opnieuw testen. Is er een geheel nieuw platform gebruikt? Voer dan zeker een speedtest uit. Google gebruikt snelheid als een ranking factor. Bezoekers haken bij een langzame website sneller af.

10: Optimaliseer

Met bovenstaande tips zal je nieuwe website op allerlei vlakken beter presteren dan je huidige, maar hoe goed je je ook hebt voorbereid, er valt altijd nog wat te verbeteren. Vraag daarom ook na de herlancering aan je bezoekers hoe ze de website ervaren. Voer A-B tests uit op essentiële punten in de conversie en houd je statistieken in de gaten.

Ben je nieuwsgierig geworden?

Heb je een vraag, een plan, of een probleem? Laten we het er eens over hebben!
Neem gerust contact met ons op voor een gesprek, een offerte of een kop koffie!

Bel: +31 (0)10 425 58 54 of maak gebruik van onderstaand formulier.